Vluchtelingen kunnen nu een chatbot van Facebook gebruiken om asiel aan te vragen in de VS, Canada en Groot-Brittannië en zo hoge advocaatkosten besparen.
Het is een aangepaste versie van een chatbot van Facebook die 250.000 mensen heeft geholpen bij het aanvechten van hun parkeerboetes. Sindsdien is de bot uitgebreid naar verschillende andere sectoren, van claims voor vertraagde vluchten tot juridisch advies over HIV.
“Ik wil een gelijk speelveld voor iedereen, dus er is voor alles een bot”, zegt de maker van DoNotPay, Stanford-student Joshua Browder, tegen Business Insider. (The Guardian bracht het nieuws over de aangepaste versie maandag als eerste.)
De bot probeert een ‘gigantisch probleem’ voor advocaten op te lossen
DoNotPay is een chatbot die in Facebook Messenger is gebouwd. De bot praat tegen de gebruiker, stelt vragen en slaat de antwoorden op.
"Er is een enorm probleem onder asieladvocaten die het grootste deel van hun tijd formulieren zitten in te vullen, in plaats van dat ze de juridische problemen van de zaak kunnen bestuderen", zegt Browder, wiens grootmoeder vluchtte voor de Holocaust telefonisch vanuit Californië. "De bot haalt honderden gegevens op bij de gebruikers en vult vervolgens automatisch de benodigde formulieren in."
De chatbot is ontwikkeld met hulp van verschillende advocaten en vluchtelingenorganisaties en vraagt overal naar: van de leeftijd en nationaliteit van de aanvrager tot of ze "bang zijn gemarteld te worden" in hun thuisland.
In de VS en Canada helpt de bot met het invullen van de asielaanvraag, terwijl hij in Groot-Brittannië - waar je in persoon de aanvraag moet doen - assisteert bij het invullen van de ondersteunde formulieren. De student zegt ook te onderzoeken of hij de bot naar Duitsland kan uitbreiden "als ik tijd heb".
DoNotPay gaat verder dan 'gewone consumentenrechten'
DoNotPay begon met het aanvechten van parkeerboetes, maar is is sindsdien uitgebreid naar een flink aantal andere gebieden, waaronder vertraagde vluchten, Britse daklozen en juridische advies bij HIV.
"Ik ben ooit begonnen met parkeerbonnen en vertraagde vluchten en allerlei soorten consumentenrechten", zegt Browder. "Maar toen werd ik benaderd door advocaten en hulporganisaties die zeiden dat juridische dienstverlening veel breder is dan alleen een paar parkeerboetes. Dus sindsdien heb ik geprobeerd uit te breiden op humanitair gebied."
Het inreisverbod van Donald Trump voor mensen uit moslimlanden heeft de aandacht gevestigd op de situatie van vluchtelingen en migranten, maar Bowder zegt dat de bot geen antwoord is op de besluiten van de nieuwe Amerikaanse president. "Ik was hier al lang mee bezig. Ik ben begonnen in de zomer van 2016 en hoewel het nu belangrijker lijkt dan ooit is het geen reactie op de recente politieke ontwikkelingen."
De chatbot wordt woensdagmiddag gelanceerd. Hij is gratis te gebruiken en dat blijft volgens Browder ook zo: "Het is helemaal gratis als een publieke dienst, ik wil geen snel geld verdienen."
Hoewel DoNotPay inmiddels veel verder gaat dan oorspronkelijk de bedoeling was heeft Browder geen plannen om de naam te veranderen. "Of ik het zou willen of niet, het is nu een merk dat iedereen lijkt te kennen."
"Ik wil het zo herkenbaar mogelijk maken, zodat mensen begrijpen dat ze geen enorme bedragen aan advocaten hoeven te betalen om alleen maar documenten te knippen en plakken."